Karaman’dan Almanya’ya Bir Seyahat ve Düşündürdükleri

17-23 Mayıs 2016 tarihlerinde Araştırma Görevlisi arkadaşım Aytunç Ülker ile birlikte Akademik Gelişim Platformu tarafından 19-22 Mayıs günlerinde Berlin’de düzenlenen Uluslararası Beşeri ve Sosyal Bilimler Konferansına katılmak üzere Almanya’ya bir seyahat gerçekleştirdik.
17 Mayıs 2016 günü Karaman Ramazan Ayhan Turizmin servisiyle evlerimizden alınmanın mutluluğunu yaşayarak keyifli bir yolculuğa çıktık. Konya Havaalanına vaktinde ulaştık, İstanbul Atatürk Havaalanından aktarmalı olarak Berlin Tegel Havaalanına geldiğimizde akşam karanlığı yavaş yavaş çökmek üzereydi.
Tegel Havaalanından bir belediye otobüsü ile metro durağına oradan da ikamet ettiğimiz Sorat Ambassador Oteli’ne gittik. Berlin’in mükemmel bir toplu taşıma sistemine sahip olduğunu gördük. Seyahatimiz süresince hiç taksiye binme ihtiyacı hissetmedik. Berlin’de dolmuşçuluk olmamasına rağmen toplu taşımanın mükemmel olması dikkatimizden kaçmadı.
Otele yerleştikten sonra hemen dışarı çıkarak Berlin caddelerinde gezip ilgimizi çeken her şeyin fotoğrafını çektik. Gece geç saatlerde otelimize döndük.
Ertesi gün Almanya Devlet Arşivlerinden biri olan Bundesarchiv zu Lichterfelde’ye gittik. Çalışma konularımızla ilgili bilimsel araştırma yaptık. Belge talebinde bulunduk. 19 Mayıs 2016 günü de gelen belgeleri inceledik ve almamız gereken belgelerin dijital ortama aktarılması için sipariş verip hiçbir sorunla karşılaşmadan arşivden ayrıldık. Öğleden sonra Berlin Özgür Üniversitesi kütüphanesine giderek yine çalışma konularımızla ilgili çok sayıda Almanca kitabın fotoğrafını çektik. Burada da hiçbir sorunla karşılaşmadan kütüphaneden ayrıldık. Aynı günün akşamı Swiss Otel’de konferansın açılış kokteyline katıldık.
20 Mayıs Cuma günü bazı sunumları dinledikten sonra Türkiye’nin Berlin Başkonsolosluğuna gitmeğe karar verdik. Uzaktan Al bayrağımızı görünce gururlandık ve “acaba dünyada bundan daha güzel bir bayrak var mıdır” diye kendimize sormadan edemedik. Ancak kendi konsolosluğumuzdan beklediğimiz desteği bulamadık. “Almanya’da kaç tane Türk yaşıyor” sorusuna cevap verebilecek bir muhatap bulamadık. Bize randevu ile çalıştıklarını kendilerine mail yoluyla ulaşabileceğimizi söylediler. Konsolosla ya da konsolos yardımcılarıyla görüşemedik bizi 103 numaralı odaya yönlendirdiler. Oradan da bir şey çıkmadı. Hayal kırıklığına uğradık. Alman makamlarıyla ilgili karşılaşacağımız sorunları çözmek için orada bulunan kendi kurumumuz bize yardımcı olmadı. Fakat biz Alman kurumlarında hiçbir sorun yaşamadık. Ancak kendi kurumumuzdan beklediğimiz desteği maalesef göremedik. Almanya’nın neden Almanya olduğunu bir kez daha anlamış olduk.
Oradan Türk şehitliğine geçtik. Ermeni teröristler tarafından 17 Nisan 1922 tarihinde Berlin’de şehit edilen Dr.Bahaeddin Şakir ve Cemal Azmi Beylerin mezarlarını ziyaret ettik. Orayı ziyarete gelen Türklerle tanıştık, konuştuk ve sorunları dinledik. Cuma namazında ezanın caminin içinde okunduğuna tanık olduk. Ayrıca bazı ihtiyaçlar için caminin içinde saflar arasında gezilerek para toplandığını gördük ki bu Türkiye’de pek yaygın olmayan bir uygulama olduğu için biraz garipsedik.
21 Mayıs Cumartesi günü Bahçeşehir Üniversitesinde Karaman yangını ve Karaman’dan yurtdışına göçün sebep ve sonuçlarıyla ilgili bildirilerimizi sunduk. Pazar günü Berlin turuna katıldık. Şehrin önemli tarihi ve turistik mekânlarını görme imkânı bulduk.
23 Mayıs 2016 günü de yurda döndük. Konya Havaalanında karşımızda yine Karaman Ramazan Ayhan Turizmin servisini bulunca keyiflendik, kapımızın önünde başlayan seyahatimiz kapımızın önünde son buldu.
Seyahatimizi kısaca özetledikten sonra Almanya’yı sizlere tanıtmak istiyorum:
Bilindiği gibi Almanya bir Orta Avrupa ülkesidir. Kuzeyinde Kuzey Denizi, Danimarka ve Baltık Denizi; batısında Fransa, Belçika, Lüksemburg ve Hollanda; güneyinde Avusturya ve İsviçre; doğusunda ise Çek Cumhuriyeti ve Polonya bulunmaktadır. Yüzölçümü 357.021 kilometre kare ve nüfusu yaklaşık 82 milyondur. Amerika’dan sonra dünyanın en çok göç alan ikinci ülkesidir. Almanya dünyanın 3. büyük ekonomisine sahiptir. Ayrıca en çok ihracat gerçekleştiren ülkedir. Askeri harcamalarda ise 6. sıradadır. Almanya’da Türkler nüfusun % 6,5’ini oluşturmaktadır.
Başkenti ve en büyük kenti Berlin’dir. Burada 200 bin civarında Türk yaşamaktadır. Berlin’in toplam nüfusu yaklaşık 3,5-4 milyondur. Berlin, Avrupa’nın en gelişmiş ve en modern şehirlerinden biridir. Havasıyla suyuyla, alt yapısı üst yapısıyla sorunsuz ve tam yaşanacak yerlerden biridir.
Almanya’da Türkler hem işçi olarak hem de işveren olarak çalışmakta olup çok sayıda Türk şirketi bulunmaktadır. Ancak Almanya’daki Karamanlılar, Hollanda’da olduğu gibi teşkilatlanamamıştır. Bunun da sebebi Almanya’nın Hollanda’ya göre daha geniş bir yüz ölçüme sahip olması ve Almanya’daki Karamanlıların sayısal olarak daha az olmasıdır.